ВИДЕО сервис
Све вијести

Најновије вијести

Специјални сервиси 14/06/2019

"АУТОПУТЕВИ" НОВИМ ПРОЈЕКТИМА ДОПРИНОСЕ РАЗВОЈУ СРПСКЕ

 

Када је ријеч о новим пројектима, акценат је на изградњи ауто-пута од Бијељине до границе са Србијом на Рачи, који је одраније у првој групи приоритета. Сада је добио посебан значај јер је кренула иницијатива из Србије у оквиру изградње ауто-пута Београд-Сарајево. То се поклапа и са нашим плановима и мрежом ауто-путева.

 

Разговарао: Дарко ГАВРИЛОВИЋ

БАЊАЛУКА, 14. ЈУНА /СРНА/ - Директор "Аутопутева Републике Српске" Душан Tопић рекао је да је током десет година рада овог јавног предузећа изграђено 106 километара ауто-путева и припремљени нови пројекти чији ће резултат бити савремена саобраћајна инфраструктура у функцији развоја Српске.

Топић је подсјетио да је предузеће основано 1. јуна 2009. године и да модел који је замишљен прије десет година веома успјешно функционише.

"Изградили смо 106 километара ауто-путева. Градили смо и пуштали у саобраћај дионицу по дионицу и у почетку, док су биле самосталне и неповезане, ауто-пут је кориштен малим капацитетом. Од када смо прошле године у саобраћај пустили посљедњу дионицу од Друговића до Прњавора све је увезано у једну цјелину од Градишке до Добоја и то се одразило и на број возила и приходе које убиремо на основу путарине", рекао је Топић у интервјуу Срни.

Говорећи о новим пројектима, Топић је нагласио да је акценат на изградњи ауто-пута од Бијељине до границе са Србијом на Рачи, који је одраније у првој групи приоритета.

"Сада је добио посебан значај јер је кренула иницијатива из Србије у оквиру изградње ауто-пута Београд-Сарајево. То се поклапа и са нашим плановима и мрежом ауто-путева, односно планом да ауто-путем повежемо Бањалуку и Београд. Ауто-пут Бањалука-Добој је већ изграђен, а почиње изградња дионице на Коридору 'Пет це' од Добоја до Вукосавља. Изградња једног дијела почиње у понедјељак, а за други дио преговори са потенцијалним партнерима су у завршној фази", каже Топић.

Он је истакао да је веома значајна одлука о изради плана парцелизације за дионице Вукосавље-Брчко и Брчко-Бијељина-Рача која је усвојена на посљедњој сједници Народне скупштине Републике Српске, јер тиме Српска иде у сусрет активностима које су потекле из Србије.

Топић је подсјетио да је Србија са турском компанијом "Ташјапи" већ уговорила пројектовање и изградњу 18 километара ауто-пута од Кузмина до Раче, укључујући и мост преко ријеке Саве на Рачи у дужини од 1.300 метара.

"То би требало да буде финансирано кредитним средствима Турске. Српска је у преговорима са Србијом, Турском и компанијом 'Ташјапи'. Основна идеја је да покушамо да пресликамо сличан модел уговарања који је реализовала Србија минимум за дио ауто-пута од Раче до Бијељине, а ако услови буду повољни и ако турски партнери буду заинтересовани да продужимо и од Бијељине до границе са Брчко дистриктом", појаснио је Топић.

Према његовим ријечима, у току су преговори о изградњи трасе Вукосавље-Брчко и дионице на Коридору "Пет це" од Јоховца до Вукосавља са конзорцијумом кинеских компанија на чијем челу је "Синохем".

"Очекујемо да до краја овог мјесеца добијемо понуду за концесију. За те дионице, а првенствено ову која се односи на дио Коридора 'Пет це' раније смо имали контакте и са Европском инвестиционом банком. Када добијемо понуду од кинеских партнера моћи ћемо да упоредимо услове финансирања са условима које нуди Европска банка и опредијелимо се. Најважније је да дођемо до доброг уговора и добрих услова и да што прије кренемо у реализацију", каже Топић.

Због тога је, каже он, и дионица Вукосавље-Брчко придодата дионици Брчко-Бијељина-Рача у одлуци Народне скупштине о изради плана парцелизације да би стекли услове за експропријацију и имали спремне планске документе.

Топић је истакао да је изградња аутопутева на Коридору "Пет це" кроз Српску подијељена у четири фазе, а прва је дионица од Јоховца до Руданке, односно од Товире до Костајнице. "За њу је већ потписан уговор и у понедјељак ће бити и званично обиљежен почетак радова", рекао је Топић.

Он је додао да је друга фаза обилазница око Добоја, односно дионица Руданка-Костајница-Путниково брдо-граница са Федерацијом БиХ за коју је прије неколико дана потписан кредит са Европском банком за обнову и развој у износу од 210 милиона евра од чега ће за радове у Српској бити усмјерено 150 милиона евра.

"Припремамо тендерску документацију да би у току године изабрали извођача и потписали уговор за извођење и надзор радова, а на прољеће могли почети са радовима", нагласио је Топић.

Специфичност ове дионице, додаје он, јесте да се на њој налазе тунели дужине 1.600 метара, односно 780, вијадукт и велики засјек са високим потпорним зидом због чега је цијена нешто већа.

"Друга специфичност је што кроз други тунел пролази међуентитетска линија тако да је то у административном смислу мало компликовано. Пошто је мањи дио тунела у ФБиХ договорили смо се да наша страна укључи у тендер и тај дио тунела да би био један извођач и надзорни орган, и да би радови текли нормално, а ФБиХ ће плаћати дио који се односи на тај ентитет", рекао је Топић и додао да су дионице од Јоховца до Вукосавља обухваћене фазама три и четири.

Према његовим ријечима, након изградње ауто-путева Бањалука-Градишка и Бањалука-Добој окренули су се ка другом кругу приоритета гдје су подједнако важни ауто-путеви Бањалука-Приједор, Бањалука-Млиниште и траса од Бањалуке преко Бијељине према Србији.

"Паралелно смо кренули у преговоре са различитим партнерима за све три дионице. Најбржи смо били у преговорима за ауто-пут Бањалука-Млиниште и са кинеском компанијом 'Синохидро' смо испреговарали веома повољан преференцијални кредит Кинеске државне банке и парафирали уговор, али је 'запело' код обичног писма подршке које је Савјет министара требало да пошаље Кинеској државној банци. Три године тапкамо у мјесту и надам се да ће тај процес бити откочен када буде формиран нови Савјет министра јер је кинеска страна и даље заинтересована", нагласио је Топић.

Говорећи о припремама за изградњу ауто-пута Бањалука-Приједор, Топић је рекао да су пронашли кинеског партнера и по систему јавно-приватног партнерства дошли до веома доброг модела и повољне понуде коју је прихватила Влада и потписан је концесиони уговор.

"Кинези су почели са израдом пројекта, а ми са припремама за експропријацију и све иде планираним током. Док то траје ми смо се окренули ауто-путу од Бијељине према Рачи. Најважније је да Србија не чека на нас, за почетак је акценат да се крене са изградњом моста, а у међувремену ћемо и ми и Србија спроводити процедуре које су неопходне да бисмо касније кренули и у изградњу трасе ауто-пута", каже Топић.

Он је додао да је при крају тендерски поступак за изградњу моста на Сави у Градишци који ће ауто-пут Бањалука-Градишка повезати са ауто-путем Београд-Загреб.

"Хрватска је донијела одлуку о додјели уговора најповољнијем понуђачу. Све је потрајало јер комисија која је прегледала понуде хтјела је да буде сигурна да неће бити изненађења када се уђе у жалбени период. Не очекујем компликације и вјерујем да ће бити створени услови за потписивање уговора са извођачем радова. Паралелно са тим биће изабран надзорни орган и очекујем да ће током љета бити потписани уговори и са извођачем и са надзорним органом како би почела изградња", наводи Топић.

На питање када ће бити успостављен затворени систем наплате путарине на ауто-путевима који су у употреби, Топић је истакао да би то требало да буде завршено најкасније до краја љета.

"Биће завршена изградња наплатних кућица у Чатрњи, Новој Тополи и Александровцу и инсталација опреме која ће бити повезана са системом који већ ради. Тада ће бити затворен систем на ауто-путу Бањалука-Градишка као што је већ урађено на ауто-путу Бањалука-Добој. Затворени систем је најпоштенији јер свако плаћа путарину у складу са километражом коју пређе. Када то завршимо биће демонтиране привремене наплатне кућице у Маховљанима", рекао је Топић.