ВИДЕО сервис
Све вијести

Најновије вијести

Економија13/09/2019

ОДГОВОРЕНО НА ВИШЕ ОД 9.000 ЗАХТЈЕВА, НАПЛАЋЕН ВИШЕМИЛИОНСКИ ИЗНОС

 

БАЊАЛУКА, 13. СЕПТЕМБРА /СРНА/ - Управа за индиректно опорезивање /УИО/ БиХ од 2016. до августа ове године у поступак накнадне провјере за путничка моторна возила упутила је укупно 10.988 доказа о поријеклу /образац ЕУР1/ у земље гдје је извршено извозно царињење, а до сада је одговорено на 9.496 захтјева, саопштила је УИО.

 

У накнадним провјерама УИО је од надлежних царинских служби примила 6.132 позитивне провјере, 24 дјелимично позитивне и 3.280 негативних, док се резултати осталих захтјева за накнаду контролу још очекују.

Управа је за сваку негативну провјеру доказа о поријеклу покренула поступак накнадне наплате увозних дажбина и по том основу наплатила вишемилионски износ, наводи се у саопштењу.

Ријеч је о накнадној наплати увозних дажбина од већег броја физичких и правних лица која су увозила половна путничка возила у БиХ.

УИО подсјећа да, када увозник било које робе, па тако и возила, у БиХ, уз осталу документацију у царинском поступку увоза достави и доказ о поријеклу /образац ЕУР1/, остварује право да буде ослобођен од плаћања царине јер је ријеч о производу поријеклом из неке од земаља са којима БиХ има потписан уговор о слободној трговини.

Поступци појачане накнадне контроле увјерења о поријеклу покренути су након што су произвођачи возила "ауди", "бе-ем-ве" и "фолксваген" одлучили да од почетка 2016. године за кориштена возила више неће издавати изјаве на основу којих царинске службе земаља извозница издају увјерења о поријеклу, односно образац ЕУР1.

УИО у овим поступцима појачане контроле посебно указује на проблем неуједначеног поступања чланица ЕУ када је ријеч о издавању, овјеравању и накнадним провјерама доказа о поријеклу /ЕУР1 образац/ за кориштена возила.

Велики број негативних провјера стигао је из Њемачке и Аустрије, док Холандија и даље издаје доказе о европском поријеклу и потврђује европско поријекло за кориштена возила и то је разлог што велики број увозника овакве аутомобиле купи у некој од земаља ЕУ, што се види из фактуре, а извозно царињење обави у Холандији јер углавном и само ту могу добити доказ о поријеклу, навела је УИО.

Ова управа наводи да је слична пракса раније била и у Словенији, али је прекинута, док белгијска царина прво издаје позитивна увјерења о поријеклу, а након спроведеног поступка накнадне провјере доставља у УИО негативне резултате.

Неуједначено поступање на овакав начин довело је у неравноправан положај увознике у БиХ, физичка и правна лица, па и извознике из ЕУ, значајно увећало трошкове, повећало обим рада царинских служби, појачало сумњу у испуњеност услова за издавање доказа, као и примјену преференцијалне стопе царине, о чему је УИО информисала царинске управе Холандије и Белгије, пише у саопштењу.

УИО се због свега тога обратила и Министарству спољне трговине и економских односа у Савјету министара /у техничком мандату/ са молбом да се сагледа могућност за налажење рјешења у вези са издавањем и накнадном контролом издатих доказа о поријеклу робе у оквиру важећих Споразума о стабилизацији и придруживању БиХ са ЕУ и Регионалне конвенције о пан-евро-медитеранским преференцијалним правилима о поријеклу робе.