VIDEO servis
Sve vijesti

Najnovije vijesti

Zanimljivosti19/08/2019

BELKA I STRELKA U KOSMOSU - OBOREN PRVI REKORD U DUŽINI MISIJE

BIJELJINA, 19. AVGUSTA /SRNA/ - Kosmonauti su kroz istoriju bili veoma zaposleni 19. avgusta - taj datum pun je svemirskih ekspedicija.

Tako je na današnji dan 1960. sovjetski satelit "Sputnjik 5" lansiran u orbitu oko Zemlje noseći pse Belku i Strelku.

One su bile prvi psi koji su poslati u svemir poslije čuvene Lajke da bi se vidjelo da li živa bića mogu da žive u svemiru.

Proveli su dan u umjetnom satelitu "Sputnjik 5" rije nego što su sigurno vraćeni na zemlju.

Zajedno s Belkom i Strelkom "posadu" je činilo i 40 miševa, dva siva zeca, pacovi, biljke i gljive.

Strelka je imala šest štenaca, od kojih je jednog pod imenom Pušinka /Pahuljica/ tadašnji sovjetski premijer Nikita Hruščov poklonio Karolini Kenedi, kćerki američkog predsjednika Džona Kenedija.

Na današnji dan 1979. ruski kosmonauti Vladimir LJakov i Valerij Rjumin vratili su se na Zemlju vasionskim brodom "Sojuz 34" poslije tada rekordnih 175 dana provedenih u svemiru.

Nakon njih, ljudske misije u svemiru biće sve duže, pa su američki i ruski kosmonaut Skot Keli i Mihail Kornjenko proveli godinu dana na Međunarodnoj svemirskoj stanici u okviru studije o fiziološkim i psihološkim efektima dugog boravka u orbiti kao dio priprema za buduće misije za Mars.

Dana 19. avgusta 1996. šest ruskih, francuskih i američkih kosmonauta susrelo se na Međunarodnoj kosmičkoj stanici "Mir", uključujući Klodi Andre Deze, prvu Francuskinju u kosmosu.

U svemir su, inače, išle žene iz Rusije i SSSR-a, iz SAD, Kine, Francuske, Italije, Japana, Južne Koreje, te žene iranskog i indijskog porijekla.

Vjerovatno je najpoznatija žena kosmonaut Valentina Vladimirovna Terješkova iz SSSR-a.

Devetnaest godina nakon Terješkove Sovjeti ponovo šalju ženu u svemir - Svjetlanu Jevgenijevnu Savickaju. Ona je prva žena koja je obavila aktivnost u otvorenom svemiru.

O 1983. slijedi čitav niz Amerikanki u svemiru: prva je bila Seli Rajd, po profesiji fizičar i inženjer.

Ona je aplicirala za astronauta vidješi oglas u studentskom časopisu "Stenforda" i na kraju je uspjela ući među 35 kandidata od 3.000 prijavljenih.

Žene su učestvovale i u tragičnoj misiji "Čelendžera" 1986, koji je eksplodirao odmah nakon polijetanja.

Među sedam članova stradale poade bile su i svije žene: Džudit Resnik i Krista Mekalif.